Trovapedia
Vota: +0


XAVIER BARÓ


Xavier Baró i Simó (Almacelles, El Segrià, 1954) és un cantant i autor de terres de Ponent, conegut artísticament com a Xavier Baró.

Després d'uns inicis (1973) amb el grup de folk Camps de Cotó, forma part de grups de rock com Yerba, Tagomago, Primavera Negra o Los Tormentos, amb els quals s'expressa bàsicament en llengua castellana. A partir del 1992, abandona els grups i l'estètica rock i inicia una carrera en solitari, durant la qual publica dos discos en castellà.

L'any 1998, però, retroba les arrels i la llengua materna i enregistra el CD La cançó de l'udol, que aplega set temes propis, durs i turmentats, a més de versions de la cançó tradicional "La presó de Lleida" i del "Romanç d'en Vinaixa" escrit per Jaume Arnella, un dels seus referents bàsics, juntament amb Lou Reed i els poetes Arthur Rimbaud i Charles Baudelaire.

Comença tocant rock i folk en diferents grups. L'any 1976, després de passar uns mesos al Marroc, s'instal·la a l'illa d'Eivissa, on compon cançons pel duo que forma amb Ramon Molins. S'anomenen Tagomago i fan música en la línia de grups com Tyrannosaurus Rex o The Incredible String Band. L'any 1983 viu a Madrid. Allà forma Primavera Negra, amb qui enregistra quatre singles i dos Lp's.

L'any 1992 publica Blues de las muescas, primer disc en solitari, en el qual ja mostra el camí que seguirà: música d'autor, poètica, experimental, d'arrel i psicodèlica.

L'any 1999 viu una temporada a Cadaqués, on escriu les cançons que formaran part del disc Deserts. El 2000 passa una temporada a Charleville (Ardenes, França), pàtria d'Arthur Rimbaud, on tradueix i musica una sèrie de poemes d'aquest poeta, que es publicaran en el disc Xavier Baró canta Arthur Rimbaud.

El 2003 s'instal·la al Mas de Flors, a la Província de Castelló, on enregistra Cançons del temps de destrals, amb la primera formació de L'Art de Troba, que inclou Ramon Godes (guitarra elèctrica, llaüt, sintetitzador) i Alejandro Royo (contrabaix, percussió, vibràfon).

Amb la incorporació de l'organista Víctor Verdú, enregistra i publica Flors de joglaria (2006). L'estiu del 2008, en un rigorós horari nocturn que va de mitjanit a l'alba, enregistra Lluny del camí ral, el seu disc més experimental, on s'inclou el poema de Jacint Verdaguer, Vora la mar, i una versió de Pau Riba, Ora, Catalina.

El gener de 2011 publica La Màgica Olivera, un àlbum de cançons sobre el costat fosc i invocatiu de la cançó tradicional
El 2010 publica el llibre Diari del Mas de Flors, un dietari poètic escrit durant l'enregistrament del disc Cançons del temps de destrals.
 El contenido de este artículo ha sido extraído total o parcialmente de la Viquipèdia (Wikipedia en catalán) bajo licencia Creative Commons.







 
PUBLICIDAD
PUBLICIDAD

 

LO + EN CANCIONEROS.COM
 
Más nuevoMás leídoMás votado
PUBLICIDAD

 

HOY DESTACAMOS
Novedad discográfica

por Carles Gracia Escarp el 08/06/2026

Pasión Vega presenta en concierto su nuevo disco Pasión Almodóvar con una selección de canciones que forman parte del universo cinematográfico del director manchego Pedro Almodóvar.

HOY EN PORTADA
Historias de vida

por Carles Gracia Escarp el 15/06/2026

Abril de 2026. Una visita a Cuenca. La ciudad alta parece casi inalcanzable pero se va abriendo al paso del caminante y se descubre a pinceladas, se avanza lentamente con atención a los detalles, te va envolviendo su generosa ofrenda de ocres, una esencia dulce de calles antiguas, escenario de historias de vida que fueron y van arriba y abajo. Cuenca, refugio de miradas eternas que en sus horizontes van quedando guardadas, también en nuestra memoria. Cuenca, la de la piel quebrada por hoces y ríos, la que celebró en el siglo XX su poeta Federico Muelas, la que envejece y revive en el XXI y cada día.

 



© 2026 CANCIONEROS.COM