Cor de carxofa


La por a fer-te vella,
escalfant mesella
sempre el mateix matalàs
fa
del teu cor rondaire
ple de corrents d’aire
el que es diu un lloc de pas...
Un cor de carxofa,
inefable tofa
que fa de bon repartir:
hi ha fulles per ‘Pere,
Pau i Berenguera...
Potser fins i tot per ‘mi!


Vas prescindir del platonisme molt abans
que dels mitjons, l’acne, les nines i el col·legi,
en descobrir l’etern i sempre nou arpegi
que del teu cos poden extreure dues mans.
Però les mans massa insistents, s’ha comprovat
que acaben repetint sovint el mateix tema.
Mudant de músics, doncs, vas evitar el problema
de disposar d’un repertori limitat.

A cos obert, t’has ajagut amb qui has volgut,
ja tingués l’eina exuberant o desnerida,
i n’has tastat de tota mena i tota mida:
s’ha de greixar el pany, si no vols que es torni eixut.
El qui et volia embolicada per ‘regal
o bé enganxada al seu clauer et dirà “bandarra”.
No en facis cas, no sap pair la botifarra
que li vas fer al seu orgull de semental.

Vés navegant de llit en llit com tu ho saps fer,
que el teu vaixell renovi els seus camins d’escuma.
I, si un cretí et pretén comprar, que es faci fúmer!
mai no entendrà per què escups sobre el seu calé.
I és que la llei, d’un macarró, en pot fer un marit,
i és que hi ha massa violacions santificades.
i moltes meuques són mestresses respectades
si s’han venut en exclusiva a un sol podrit.


Idiomas

Esta canción aparece en la discografía de
LO + LEÍDO
1.
Dialecto de Pájaros: El resurgir en Chile de una cantata chamánica
[03/11/2025] por Ricardo Tapia

Casi cuatro décadas después de su estreno en Ámsterdam, la cantata Dialecto de Pájaros del compositor Patricio Wang revive en Chile con una versión revisada por su autor. Una obra mística y vanguardista que regresa para cerrar un ciclo pendiente en la historia musical de Quilapayún y Patricio Wang.

2.
«Serenamente», el segundo disco póstumo de Vicente Feliú
[24/10/2025]

El próximo 11 de noviembre, en el aniversario del nacimiento de Vicente Feliú, se publica Serenamente, segundo álbum póstumo del trovador cubano. Con producción general de Silvio Rodríguez y la participación de artistas como Miriam Ramos, Aurora Hernández y Carlos Lage, el disco recoge una selección de canciones registradas en los Estudios Ojalá y ahora reunidas en un nuevo capítulo de su legado.

3.
Joaquín Sabina salta al cómic con «Pasión y vida (Vol. 1)», la novela gráfica autorizada sobre su biografía
[27/10/2025]

Guionizada por Kike Babas y Kike Turrón e ilustrada por doce destacados dibujantes, Joaquín Sabina. Pasión y vida (Vol. 1) recorre en formato cómic la primera etapa vital y artística del trovador de Úbeda, desde su infancia hasta su consagración como figura fundamental de la canción en castellano.

4.
«Quan el cel es tornà negre»: Feliu Ventura lidera un canto coral contra la gestión política de la DANA en Valencia
[24/10/2025]

Feliu Ventura regresa tras tres años de silencio escénico con Quan el cel es tornà negre, una canción que recupera la forma colectiva de la dansà valenciana y se convierte en una denuncia abierta a la gestión de la catástrofe ocurrida durante la DANA del 29 de octubre de 2024. Acompañado por La Maria, Titana, Miquel Gil, Pep Gimeno "Botifarra" y Vicent Torrent, Ventura convierte la canción en una herramienta de memoria, denuncia y solidaridad.

5.
Albert Pla y Sebastián Teysera colaboran en «Perdónenme», una «ranchera experimental»
[28/10/2025]

El músico catalán Albert Pla y el líder de La Vela Puerca Sebastián Teysera colaboran en Perdónenme, una canción que fusiona sensibilidad, humor y melancolía como homenaje a Argentina y Uruguay, países clave en el recorrido artístico de Albert Pla.