La dona alliberada (La fada gegantina)
agafada a una cançó,
complement de la disfressa
que maquilla la tristor
d’una dona rebregada,
d’uns records desgavellats.
Du la mirada amarada
darrere uns vidres fumats.
Va buscant una vitrina
per protegir el seu fill
i una fada gegantina
que l’allunyi del perill.
A la feina un gran somriure,
per no atabalar els companys,
i un sospir per sobreviure
no sap encara quants anys.
Ja a ningú no diu què passa,
i si algun cop no pot més,
la seva mare l’abraça:
«Tonta!, si no passa res!»
I a les deu arriba a casa
un tirà desconegut,
que, tot esmolant l’espasa,
torna a beure el que ha begut.
Cap a quarts de matinada
ja la planyen els veïns.
Milers d’hores humiliada
l’estan fent malbé per dins.
Esquinçada, fuig de pressa
no sap cap a quin indret,
com que la tristor li vessa,
s’amaga en un carrer estret.
I en un antre cau estesa
per deixar-se enverinar,
però li han dut suc de tendresa
feta amb versos de joglar.
D’un glop s’empassa el beuratge,
bé la sentirem cantar,
que bombolles de coratge
li esclaten al paladar.
Compromesos d’altres lluites,
apropeu-vos a entonar
els quatre versos que falten
perquè es pugui alliberar.
Que la fada que dormia
crisàlide dintre seu,
serà la més gegantina
quan escolti tanta veu.
El cantautor italo-argentino Piero falleció el miércoles 7 de octubre en Buenos Aires a los 81 años, después de más de seis décadas de trayectoria. Autor e intérprete de canciones como Mi viejo, Para el pueblo lo que es del pueblo, Que se vayan ellos y Pedro Nadie, desarrolló una obra en la que convivieron la canción popular, el compromiso social y un repertorio centrado también en la paz y la solidaridad.
Frank Delgado publica Archivos Descalcificados, un disco grabado en 2018 que reúne diez canciones que habían quedado fuera de trabajos anteriores. El álbum cuenta con arreglos y guitarras de Yibrán Rivero y funciona, según explica el propio cantautor cubano, como una recopilación lógica de composiciones pertenecientes a momentos muy distintos de su trayectoria, algunas escritas hace más de cuarenta años y otras hace más de veinte.
El fotógrafo Maxi Vernazza publica Alguien en el mundo, un libro que reúne imágenes de Charly García tomadas entre 1998 y 2008, durante una de las etapas más intensas de su trayectoria: los años atravesados por el concepto Say No More. El volumen nace de casi dos mil fotografías, analógicas y digitales, y recorre escenarios, viajes, estudios, hoteles y momentos cotidianos del músico argentino.
Yacaré Manso presenta Un poco demasiado, su octavo trabajo discográfico, un álbum de diez canciones que marca un regreso a sus raíces de rock y pop sin abandonar su identidad como cantautor. Producido por el propio Manso junto a Víctor Volpi, el disco cuenta con la participación de Kevin Johansen, Los Tipitos, Vale Acevedo y Bersuit, además de "Lulo" Isod en batería y Juan Gigena Ábalos en guitarra.
La argentina Maggie Cullen recaló en Barcelona el jueves 15 de octubre en la sala del Centre Artesà Tradicionàrius, dentro de su gira europea y en el marco de la programación del festival Empremtes. Ofreció una colección de clásicos argentinos y latinoamericanos son su mirada personal.