Lily
en arribar de Moçambic, Lily,
dins d'un vaixell ple d'immigrants,
ple d'esperança, i ple de mans
per a escombrar un país més ric.
Europa era el seu ideal, Lily,
tothom havia de ser igual aquí.
Però dues negres sempre fan
(ja ho deia Mozart) una blanca:
És un principi universal.
Somniava tant la llibertat, Lily,
l'amor i la fraternitat, Lily,
En un hotel tirant a brut,
van informar-la sense embuts
que els negres no eren ben rebuts.
Va treballar sense descans, Lily,
va fer unes feines humiliants, Lily.
Cridava per vendre enciams
i amb pics i pales a les mans
li feien cor els seus germans.
I quan li deien "Blancaneus", Lily,
ja no els volia parar els peus, Lily,
somreia tot serrant les dents,
hauria vist massa contents
aquells qui es creien tan valents.
Va enamorar-se d'un noi ros, Lily,
que va voler ser el seu espòs, Lily,
però els sogres li van dir que
no eren gens racistes, però que allò
era tota una altra cançó.
Ho va intentar als Estats Units, Lily.
tan democràtics i polits, Lily.
Per descobrir, al cap darrer,
que el color negre allí també
era el color del desesper.
Però en un gran míting a Tennessee
Angela Davis li va dir a Lily:
"Vine, germana, do'm la mà,
sols si ens unim podrem matar
el llop cruel que ens ve a assetjar".
I per tal de vèncer la por, Lily,
també alça el puny en la foscor, Lily.
Uneix el crit a uns altres crits
i lluita amb tots els oprimits
mentre somnia un món millor.
Però en el teu combat quotidià, Lily,
més tard, més d'hora, has de trobar, Lily,
un gran amor i el vostre infant
tindrà el color net i brillant
de la tendresa triomfant.
Adaptació: Miquel Pujadó
El Cancionero y Discografía de Violeta Parra, impulsado por cancioneros.com, continúa siendo una de las investigaciones documentales más importantes dedicadas a la universal artista chilena. Cuatro años de investigación permitieron recuperar 520 canciones, reconstruir su discografía, corregir numerosos errores históricos y fijar datos fundamentales sobre una de las figuras esenciales de la música latinoamericana.
El pasado 18 de julio de 2026 se reunieron 11 comparsas de todo el territorio español en la pequeña localidad de Palau-Solità i Plegamans, a 25 km de Barcelona. Una concentración carnavalera uruguaya que finalizó con un concierto de todo un referente de este género musical afrouruguayo, Eduardo Da Luz.
Paripé publica Pájaro azul. Cartas desde el exilio, un volumen que reúne las cartas que Mercedes Sosa escribió entre 1978 y 1981 durante su exilio forzado. Editado por Araceli Matus, Agustina Pérez Rial y Graciela Goldchluk, el libro ofrece una mirada inédita sobre la dimensión más íntima de la cantante y da origen también a un documental y una exposición.
La actriz Tilda Espluga y el guitarrista griego Manolis Androulidakis estrenan en Cataluña un espectáculo que une literatura y música para conmemorar los ochenta años de Zorba el griego, dentro de la programación del festival Perifèria Cultural.
Más de treinta artistas participaron en un concierto con todas las entradas agotadas que recorrió cincuenta años de historia del Festival Grec de Barcelona a través de la canción. La coproducción del TRESC (Abacus), el Grec Festival de Barcelona y el Taller de Músics reunió sobre el escenario voces de distintas generaciones y tradiciones musicales en un espectáculo concebido como una dramaturgia colectiva.